7. Burgerschap en sociale integratie
Voor Roncalli is het uitgangspunt de brede ontwikkeling van leerlingen, met inbegrip van non-cognitieve processen en thema’s als burgerschap en cultuureducatie zodat naast de kwalificatiefunctie de persoonsvorming voorop staat. Het daltononderwijs is een goede manier om dit te bereiken.
De socialisatiefunctie van scholen, waarbij de verwerving van sociale en maatschappelijke competenties, de metacognitie, de 21st century skills en culturele vorming door leerlingen bepalend is, is moeilijk te meten. Tot dusver is de aandacht en opzet van de leerlijnen van de vakken levensbeschouwing, maatschappijleer en kunst en projecten zoals Cross Your Borders en de betrokkenheid en constante aandacht voor de brede sociale ontwikkeling van leerlingen, de motor en monitor geweest waarop de school het vertrouwen heeft gebaseerd om uit te gaan van voldoende rendement op het gebied van sociale en maatschappelijke ontwikkeling bij de leerlingen. Lees hier meer over in bijlage 9 Sociale cohesie en burgerschap.