3.11 Signalerings instrument dyslexie voortgezet onderwijs
In de brugklas worden alle leerlingen –met uitzondering van de leerlingen die al in het bezit zijn van een dyslexieverklaring- gescreend door middel van het Signaleringsinstrument van het protocol Dyslexie Voortgezet Onderwijs. Deze screening heeft een onderkennende functie: is er sprake van ernstige lees- en/of spellingproblemen? Op grond van de resultaten van dit signaleringsinstrument, worden leerling en ouder(s) d.m.v. een brief door de dyslexiecoördinator op de hoogte gesteld of een verdere screening d.m.v. de Screening Dyslexie Roncalli op dat moment nodig is. Screening Dyslexie Roncalli onderzoekt of een leerling binnen het risicogebied van dyslexie valt. Op basis van de uitslag van de resultaten van dit vervolgonderzoek -in combinatie met de gegevens die al bekend zijn- komt de dyslexiecoördinator tot een conclusie en afhankelijk daarvan met een advies voor de betreffende leerling en ouder(s). Dit kan uiteenlopen van een advies met betrekking tot algemene studievaardigheden tot het advies om een dyslexieonderzoek te laten uitvoeren door een orthopedagoog of psycholoog GZ (bevoegd tot het uitvoeren van een dergelijk onderzoek!) en alles wat daar tussen zit, waaronder het volgen van interne of externe RT, het adviseren van bijles, etc. De ouder(s) worden telefonisch en/of via e-mail op de hoogte gesteld van bovenstaande adviezen en daarnaast wordt de noodzakelijke informatie ook doorgegeven aan de mentor, de vakdocenten, de leerlingcoördinator en de manager onderwijs van de brugklas.
Wanneer uit onderzoek door een externe deskundige blijkt dat er daadwerkelijk sprake is van dyslexie, dan wordt door die deskundige een onderzoeksrapport en een dyslexieverklaring opgesteld. Deze verklaring wordt beschouwd als een deskundigenverklaring in de zin van het Examenbesluit. De kosten van dit onderzoek zijn voor rekening van de ouder(s). Ouder(s) sturen een kopie van het onderzoek en van de verklaring naar school en de coördinator dyslexie geeft vervolgens een dyslexiepas af met daarop vermeld de (extra) faciliteiten voor de individuele leerling.